vrijdag 31 mei 2013

Koala tasje of kussentje

Na het zien van een heel leuk dierenkussentje dat iemand had gemaakt kreeg ik het idee om zelf een ontwerp te maken van een dier. Het is een koala geworden. Met een voorbeeld dat ik tegenkwam als gehaakt kussen ben ik gaan tekenen. Het patroontje lag al even klaar toen er iemand mij vroeg of ik nog wat oude handdoeken kon gebruiken. In eerste instantie zei ik nee want mijn hobbykast puilt al behoorlijk uit. Toen ik de kleur van de handdoek zag kwam er in gedachten zo een koala uitrollen. De band aan de handdoek heb ik gebruikt voor de oren en het kinnetje. Het was bedoeld als kussentje maar ik heb er een ritsje in gezet. Nu kun je hem gebruiken als tasje. Toch schattig die oren met wol draadjes. Bloemetje als decoratie en klaar.

 
Patroon tekenen.
 
 
Alle onderdelen knippen.
 
 
 
Wikkel wat wol om een latje/liniaal.
Ik heb hier een horlogeband gebruikt.

 
Schuif het voorzichtig van de liniaal af en leg het geheel op een lapje stof.
Overlap een cm. Stik het vast op de stof en knip de lussen door.
 
 
Ga dan met een kam of harde borstel door de draadjes. 

 
Zet de oren met een grove steek vast.
De oogjes kun je met de naaimachine doen of lijmen.
Hier heb ik fleece gebruikt dus de randjes hoef je niet af te werken.
 
 
Stik het ritsje aan de 4 delen vast.
Even snel kijken of het netjes zit voordat je alles dichtmaakt.
 
 
Stik rondom alles dicht en maak een opening  op de plaats waar straks de neus komt.
Zo kun je makkelijk keren en hoef je later geen naadje met de hand dicht te maken.
De neus zet je over de opening dus alles is gelijk afgewerkt.
 
 
Even gluren of het pluis van de oren ook mooi vast zit.
 
 
Maak van de band van de handdoek ook een kinnetje en zet de neus over de opening heen.
Ik heb met wat flinke steken de opening dichtgemaakt want de neus ga ik vullen.

 
Naai de neus voor een groot deel vast en prop op het laatst wat vulling in de neus. 

 
Verder dichtmaken en klaar is het koala tasje.
 

5 opmerkingen: